Utbildningseftermiddag: användbarhet i praktiken

Stockholm, Norra latin, Norra bantorget.
Kl. 13:00-16:00 den 14:e november 2006

Vi vänder oss främst till projektledare, beställare, systemägare och alla andra som har ett behov att hantera användbarhet. Kursen är lämplig även för IT-utvecklare.
Spår ett handlar om några av motiven för att tänka på användbarhet, att det också är lönsamt och att det ger konkreta resultat. Spår två handlar mer om hur man gör i praktiken; hur kan man få in användbarhet i arbetet och de processer man använder. Spår tre blickar aningen vidare, mot nya sätt att betrakta användbarhet relaterat till några extra aktuella områden.

Tid Ekonomiskt perspektiv Hur gör man i praktiken "Ny användbarhet"
13:00-13:20 Inledning, Jan Gulliksen och Tomas Berns
13:30-14:00 Jonas Söderström (inUse), Jäkla skitsystem
Presentation (PDF)
Anna Kelly (Verva), sverige.se + användbarhet = utveckling
Presentation (PDF)
Olle Torgny (Cordial), med hjälp av mentala modeller göra strategier och organisationer "användbara".
Presentation (PDF)
14:15-14:45 Tomas Aldén (Skatteverket), e-Tjänster, användbarhet och pengar tillbaka
Presentation (PDF)
Rosa Gudjonsdottir (KTH), förstudier, kravinsamling och personas
Presentation (PDF)
Daniel Larsson/Tom Airaksinen (Ocean observations), mobil användbarhet
Presentation (PDF)
14:45-15:15 Paus/Kaffe
15:15-15:45 Erik Hammarström (Antrop), om hur fokus på användbarhet kan öppna upp nya marknadssegment.
Presentation (PDF)
Olle Bobjer (Ergonomidesigngruppen), "Tyst kunskap". Hur fångar vi den?
Presentation (PDF)
Oskar Juhlin (Interaktiva institutet), om mobiler och användbarhet och bilkörning
15:45-16:00 Fritt mingel och utbyte av kontaktuppgifter